Wentylatory WE: innowacje na rzecz oszczędzania energii
Co oznacza termin silnik EC?
Silnik prądu stałego = silnik komutowany elektronicznie
Silnik prądu stałego to bezkomutatorowy silnik prądu stałego z magnesami trwałymi wbudowanymi w wirnik i komutacją elektroniczną. Elektronicznie komutowany to silnik bezszczotkowy, którego zasada działania jest analogiczna do struktury pracy silnika prądu stałego.
Zasada działania silnika EC
Płynność i precyzję regulacji prędkości silnika EC zapewnia wbudowana elektronika komutacyjna - regulator. Pole magnetyczne wytwarzane przez magnesy trwałe wbudowane w wirnik reaguje na zmianę wektora pola magnetycznego poprzez zmianę strumienia napięcia w uzwojeniu stojana.
Sterownik w sposób ciągły oblicza i podaje do uzwojenia stojana wymaganą polaryzację, aby jak najdokładniej sterować prędkością wirnika. Silnik wrażliwie reaguje na zmiany sygnałów sterujących (prąd 4-20 mA lub potencjał 0-10 V) i zapewnia obracanie się wirnika z żądaną prędkością przy możliwie najniższych kosztach energii.
Podłączenie odbywa się bezpośrednio do źródła prądu stałego lub poprzez moduł przełączający - do źródła prądu zmiennego (220V, 380V). Za pomocą magistrali lub interfejsu urządzenia grupy wentylatorów mogą być sterowane przez komputer PC lub PDA.
Wentylatory skonstruowane na bazie silników EC są powszechnie nazywane wentylatorami EC. Dzięki precyzyjnej reakcji na sygnały, wentylatory EC płynnie zmieniają prędkość obrotową i zapewniają dostarczenie wymaganej w danym momencie ilości powietrza.
Elektrycznie komutowane silniki EC są obecnie najbardziej obiecującym i energooszczędnym rozwiązaniem do stosowania w różnych systemach ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
Silniki EC charakteryzują się wysoką sprawnością i optymalną kontrolą w całym zakresie prędkości obrotowych.
Wentylatory EC to inteligentna technologia! Wyróżnia się optymalnym sterowaniem silnikiem i wysoką wydajnością dzięki zastosowaniu elektroniki sterującej.
Co może zrobić kibic WE?
Wentylatory EC wyróżniają się oszczędnym zużyciem energii i doskonałymi możliwościami sterowania.
Wentylatory EC, napędzane przez energooszczędne silniki, mają elektroniczny układ sterowania (komutator), który zawsze jest ustawiony na optymalną pracę. Dzięki tej zasadzie silniki te pracują synchronicznie, bez poślizgu, a więc nie ponoszą strat. Oznacza to, że sprawność energetyczna silników EC jest wyższa niż wentylatorów AC.
Dzięki wbudowanej elektronice sterującej silniki EC mogą płynnie regulować liczbę obrotów i elastycznie dostosowywać się do zmian wymaganej ilości powietrza, zachowując wysoki współczynnik sprawności. Dlatego przy tej samej wydajności pod względem ilości powietrza zużywają one znacznie mniej energii niż napędy prądu przemiennego.
Kolejną cechą szczególną silników EC jest ich potencjał oszczędności energii nie tylko podczas pracy przy pełnym obciążeniu, ale przede wszystkim przy obciążeniu częściowym. Tracą one znacznie mniejszą sprawność (TAC) w zakresie obciążenia częściowego w porównaniu z silnikami asynchronicznymi o tej samej mocy.
Innym aspektem środowiskowym związanym z systemami uzdatniania powietrza i klimatyzatorami jest poziom hałasu. Zaletą silników EC jest również to, że podczas pracy generują mniej hałasu i wibracji.
Struktura silnika EC
Zalety wentylatorów EC
Duży potencjał oszczędności energii
- Oszczędność energii, ścisła kontrola, poprawiona aerodynamika koła wentylatora z napędem bezpośrednim.
Zintegrowany elektroniczny system sterowania silnikiem.
- Dostępność urządzeń do regulacji prędkości, sterowania, monitorowania i łączenia w sieci.
- Brak obciążeń udarowych w porównaniu z silnikami prądu przemiennego.
- Wyższa sprawność (do 90%), niższy pobór ciepła.
- kompaktowy silnik / brak urządzeń zewnętrznych, takich jak przemienniki częstotliwości i transformatory.
- Mniejsze zużycie kabli / mniej miejsca w obudowie.
- Zintegrowany filtr EMC i filtr szumów.
- Dostosowanie wydajności wentylatora do warunków otoczenia dzięki sterowaniu i regulacji wentylatorów (stały napęd lub stała objętość).
Konserwacja i długotrwałe utrzymanie nie są konieczne.
- Stosowane są standardowe jednostki wtykowe.
- Zwiększona niezawodność dzięki zmniejszeniu liczby komponentów.
Niski poziom hałasu i wibracji.
- bardziej zwarta konstrukcja silnika i koła wentylatora, mniejsze zapotrzebowanie na miejsce, bardziej bezpośredni przepływ powietrza, lepsze odprowadzanie ciepła, mniejsza emisja hałasu
- Hałas silnika praktycznie nie występuje podczas pracy przy częściowym obciążeniu
Wszechstronność zastosowania silników EC
- możliwość pracy z częstotliwością 50 i 60 Hz na całym świecie
- szerszy zakres napięcia (1 ~ 200 ... 277 V AC lub 3 ~ 380 ... 480 V AC)
- Działanie, nie zależne od liczby połączeń
Dzięki kontroli i regulacji wentylatorów (stały napęd lub stała głośność).
Efektywność energetyczna
- Ilość faktycznie zużywanej energii jest znacznie wyższa niż w przypadku silników momentowych.
Zwarta konstrukcja
- Elektronika sterująca jest już zintegrowana i dlatego nie rzuca się w oczy.
Na przykład: wymiary wentylatorów EC są znacznie bardziej kompaktowe i wymagają mniej miejsca do instalacji.